Aktuális kérdésünk második részében a Smart University program adminisztrációt támogató „kiemelt projektje” kínál perspektivikus megoldást, nevezetesen az egyetemi ügyvitel alkalmazási területéről. Ez a PTE-chatbot.
Az MI alkalmazási területe szédületes tempóban bővül. És amikor a mesterséges intelligencia hétköznapi ill. széleskörű alkalmazására gondolunk, vagy rá hivatkozunk, jellemzően a chatbotok ugranak be elsőként. Ezeknek szöveges utasításokat adhatunk, illetőleg kérdéseket tehetünk fel, a kérdésekre pedig valamilyen formátumú generált választ érkezik. Azonban az MI nem csupán egy weboldalon elérhető chatbot, alkalmazási területe, használhatóságra rapid mód terjed. A szellemi munkák területén is számos olyan munkafolyamat akad, amely sok-sok ismétlődő lépésből áll. A technológiai megoldások/az MI asszisztencia, ha megfelelő számú apró részfeladatra bontjuk szét a feladatot, egyre komplexebb folyamatokat képesek hibátlanul elvégezni. Az úgynevezett MI-ügynökök jelenlétéhez hozzá kell szoknunk, ugyanakkor fontos, hogy elsősorban lehetőségként tekintsünk rá.
Milyen MI-modelleket érdemes a felsőoktatásban használni? Miben tud ma segítséget nyújtani az egyetemi adminisztrációban, és mit hozhat az automatizáció fejlődése? Mi várható a területen a következő hónapokban, években?
Frappáns és okos tervvel állt elő egy különleges team, TTK-s hallgatók és a PTE Kancellária szervezeti egységeinek unikális együttműködésében.
A „PTE-chatbot” fantázianévre hallgató kiemelt projekt vezetője Bobánovics Péter, a Kancellária folyamatfejlesztésért felelős szakértője, a Koordinációs és Működésfejlesztési Főosztály munkatársa avatott be az előzményekbe. A fejlesztés origója az a tapasztalás, hogy az egyetemi ügyintézés digitális támogatása jelenleg hiányos, nincs MI-alapú asszisztens a hallgatók és munkatársak támogatására.
„Célunk, hogy a PTE központi IT infrastruktúrájára építve egy olyan digitális keretrendszert és ökoszisztémát hozzunk létre, amely képes LLM-alapú chatbotok integrálására az adminisztratív működés támogatására. A keretrendszer első demonstrációjaként a team kooperációjával egy pilot chatbot kerül bevezetésre, amely kiválasztott területekhez kapcsolódó use-case-eken (pl. TTK beiratkozás, HR, iratkezelés) keresztül mutatja be a technológia gyakorlati alkalmazásának lehetőségét. A megoldás on-premise vagy felhőalapú környezetben is működtethető, hosszú távon pedig bővíthetővé ill. skálázhatóvá válik további belső ill. külső (PTE-dolgozói, hallgatói, külsős érdeklődő) felhasználási területek irányába is. Nem titkolt szándékunk egy fenntartható, hatékony digitális támogatási rendszer kialakítása.”
Mindezek tükrében perspektivikus eredményre számíthatunk: a projekt végére létrejön egy működőképes, LLM-alapú chatbot prototípus, amely az adott folyamatokat támogatja. A megoldás skálázható és adaptálható további felhasználási területekre, és illeszkedik a PTE nyelvi modell-alapú digitális fejlesztési környezetébe és hosszú távon kiterjeszthető más egyetemi vagy közintézményi területekre.
Rezümé: megjelenik és érzékelhetővé válik az MI alapú asszisztencia a PTE felületein, miáltal növekszik a hallgatói és szervezeti ügyintézés hatékonysága, modernebb lesz az egyetemi szolgáltatások hálózata, színvonala.