A mesterséges intelligencia népszerű topik az egészségügyben, különösen a radiológia területén, használata gyorsan fejlődik és jelentős hatással van a radiológiai szolgáltatások mikéntjére. A jelek afelé mutatnak, hogy az AI a radiológus megbízható, támogató segítőjévé válhat, mindamellett, hogy hasznos képzési eszköz a radiológus gyakornokok számára.
Hogy mennyire valós ez a tendencia, azt szemléletesen bizonyítja a PTE Smart University Program egyik kiemelt projektje, az egészségügy és orvosdiagnosztika szakterületről, jelesül a „Mesterséges intelligencia alapú keresőmotor fejlesztése a radiológus szakorvosképzés segítésére” címen jegyzett.
A projekt vezetője, Dr. Orsi Gergely, a Transzlációs Idegtudományi Nemzeti Laboratórium főmunkatársa, egy olyan MI-alapú keresőmotor fejlesztésén dolgozik, amely képes radiológiai oktatási adatbázisokban szabadszavas lekérdezéseket értelmezni és releváns eseteket visszakeresni, ily módon is támogatva a radiológus szakorvosok munkáját.
A fejlesztő team egy meglévő problémára keres megoldást, ugyanis, a radiológus szakorvosképzésben a ritka és jellegzetes esetek keresése jelenleg még korlátozott, mivel a jelenlegi rendszer nem támogatja a szabadszavas, tartalmi alapú keresést. „Célunk egy olyan szabadszöveges mesterséges intelligencia alapú keresőmotor fejlesztése, mely egy már meglévő szakorvosképzésben használt oktatási adatbázis használatát segíti. A radiológiai oktatási adatbázisban jelenleg mintegy 4000 anonimizált vizsgált és azok leletanyaga található. A szelektált vizsgálatok egyrészt a törzsanyagát adják a képzésnek, másrészt olyan speciális, ritka vizsgálatokat tartalmaznak, melyekkel a szakorvosok teljes praxisuk során is csupán 1-2 alkalommal találkozhatnak. Az adatbázisban, a jelenlegi formájában, előre meghatározott keresőszavak (tag-ek) segítik a vizsgálatok szűrését. Ezek nem alkalmasak összetett lekérdezések futtatására, ezért szükséges egy MI alapú keresőmotor fejlesztése, amely szándékunk szerint kiszolgálja a jelenlegi szakmai igényeket. A fejlesztés eredménye két fontos területen nyújt segítséget: támogatja az oktatók munkáját és lehetővé teszi, hogy a képzésben résztvevők önállóan és hatékonyan tudják fejleszteni a szaktudásukat” – avatott be a részletekbe Dr. Orsi Gergely tudományos kutató.
Az innováció eredménye, hogy több ezer CT, MR és röntgen lelet feldolgozása történhet meg nagy nyelvi modellek és visszakereséses generálás által. Ily módon, a várható haszon is jól definiálható, hiszen szakorvosjelöltek hatékonyabban és célzottabban tanulhatnak, az MI rendszer pedig növeli az oktatás rugalmasságát és támogatja a klinikai gondolkodás fejlesztését.