Napjainkban a startup cégek az üzleti élet meghatározó jelenségeivé váltak. A startupok olyak induló szakaszban lévő vállalkozások, melyek valamilyen innovatív, formabontó üzleti ötlet köré összpontosulnak.
Nem a klasszikus, - azaz a kis- és közepes vállalkozásoknál megszokott - fejlődés és növekedés jellemzi őket: az átlagosnál magasabb fennmaradási és befektetési kockázatot, ugyanakkor jóval nagyobb növekedési potenciált is magukban hordoznak.
Működésüket ezen felül számos közös vonás, mint például sajátos nyelvezet is övezi.
Ebben a glosszáriumban a startupok működésének legfontosabb elemeit, kifejezéseit válogattuk össze.
Ha hasznosnak találod startup szótárunkat, mentsd el és oszd meg másokkal is!
A startup cégek indulását segítő program, mely jellemzően maximum néhány hónapig tart. Célja egyrészt a növekedés elősegítése és megtartása, melyet számos eszközzel segítenek elő, másrészt ennek eredményeként felkészítés egy akár komolyabb befektetői kör megszólítására.
Azok a befektetéssel foglalkozó cégek, akik meghatározott üzleti irányelveik mentén invesztálnak tőkét be az e célból összeállított portfóliót képező, cégekbe így például startupokba. Az alapkezelő az egyes befektetők forrásait gyűjti össze és helyezi el az így összeállított portfólióba, melyről aztán önállóan hoz döntéseket. A befektetés időtartama is nagyban függ az adott alapkezelő befektetési politikájától.
Egy vállalkozás többségi, vagy teljeskörű felvásárlása, más szóval akvirálása. A jelenség a startup cégek világában különösen jellemző: a nagyobb startupok számos esetben előszeretettel vásárolnak fel kisebb, vagy kezdetibb növekedési fázisban tartó cégeket.
A cég finanszírozója, aki befektetéséért részesedést nyer cégből. A startupok esetén a befektetés alapos körültekintést igényel, hiszen a cégek fennmaradási rátája nagyon alacsony ezáltal a kockázat magas.
CF, azaz közösségi finanszírozás, melynek keretében a tőke beemelése a közösség erejéből történik. Ez jellemzően közösségi oldalakon, kampányokon keresztül valósul meg. A CF célját tekintve találkozhatunk adakozás, jutalmazás, hitel, vagy részvény típusú finanszírozásokkal.
Közösségi irodák, melyek nem csupán a rugalmas bérleti lehetőségeikkel segítik elő a startup cégek mindennapi működését, hanem a hasonló bérlőkön és cégeken keresztül a kapcsolatépítést is lehetővé teszik számukra. Számos esetben szerveznek különféle eseményeket, közösségi ötleteléseket és egyéb programokat.
Formabontó, akár az addigi üzleti trendekkel és szokásokkal is szembemenő megoldás, mely egy adott szektorban képes felülírni és átformálni akár az addigi piaci viszonyokat. A startupok világában magas a diszruptív megoldási üzleti modellek és elképzelések aránya.
Olyan programok, melyek támogatást nyújtanak az induló startup cégek számára. Bár eleinte ez a mentorálás sok esetben főként közösségi irodákon keresztül valósult meg, elsődleges szerepét idővel egyre inkább a szakmai és üzleti támogatás vette át. Az inkubáció eredményeként az inkubátor akár be is fektethet az ily módon megerősített startup cégbe. Az inkubátor programok létrehozása sok esetben államilag is támogatott.
A kutatási fejlesztési (research and development, R&D) tevékenység finanszírozása sok esetben állami, egyetemi, tudományos kereteken belül valósul meg. Ezeknek a kutatásoknak az eredményei számos esetben szolgálnak egy-egy startup cég üzleti ötletének, modelljének alapjául. A K+F finanszírozás előmozdítása azért is kiemelkedően fontos, mert az gazdasági fejlődést is segítik a kutatási eredményekre támaszkodó üzleti lehetőségek minél nagyobb száma, valamint azok megvalósítása.
A fő teljesítménymutató, avagy a Key Performance Indicator, mely megmutatja, hogy egy adott startup vállalkozás aktuálisan hol tart az általa meghatározott stratégiai céljai és mutatói tekintetében. A növekedés és fejlődés egyik fontos mérőszáma, mely többféle módon definiálható.
Szakmai támogatás, melynek során tapasztalt startupperek működnek közre és segítik az induló cégeket. Ennek formája nem csupán a direkt tapasztalatátadás lehet, hanem a későbbiekben akár a befektetőként történő kapcsolódás is az adott céghez.
Kötetlen szakmai találkozások, ötletbörzék melyeket a startup közösség tagjainak hasonló céljai, üzleti modelljei, kérdései, témái és kapcsolatépítési szándékai kötnek össze.
Kapcsolatépítés és kapcsolódás, mely nem csupán a konstruktív együtt gondolkodás és üzleti megoldások terepét teremti meg, hanem akár befektetők, tanácsadók találására is mód nyílik.
A startup modelljének, legfontosabb üzleti paramétereinek rövid, ám tömör összefoglalása. Elsődlegesen nem a célzott piac számára releváns, hanem a cég terjeszkedésében potenciálisan érdekelt személyeknek: lehetséges befektetőknek, partnereknek, együttműködőknek, munkatársaknak, stb. A főbb üzleti adatokat, előrejelzéseket ismertető anyag szakemberek számára készül, így a marketing üzenetek helyett érdemes erre és a minél erősebb szakmaiságra helyezni a fókuszt.
A startup cég eladását, ismertetését célzó prezentáció a potenciális befektetők számára, melynek keretén belül a startupper bemutatja üzleti ötletét és elképzeléseit. Optimális esetben tömör és lényegre törő, a releváns számokkal megfelelően alátámasztott, ugyanakkor az érzelmekre is kellő mértékben ható.
Azon cégek csoportja, melyekbe a tőkebefektető befektetést hajt végre. Jellemzően a befektető üzleti politikája alapján válogatják össze az adott portfólióban szereplő cégeket, melyek szektoronként, a cégek fejlettsége alapján és a kockázati besorolásuk szerint is jelentősen eltérnek.
A befektetések, beruházások megtérülésének mérésére szolgáló mutatószám, melyet úgy kapunk meg, hogy a nyereségeket a befektetett költségek arányához viszonyítjuk. Az általában százalékban megkapott ROI összérték értelmezése több mindentől függ, így például az egyes szektorokban a jónak vagy megfelelőnek ítélhető mértéke ugyancsak eltérő.
A startupok által megfogalmazott innovatív ötletek jellemzően valamilyen piaci rést kívánnak betölteni, ezáltal a cégek működési területe sem lokális és helyhez kötődő: az eladni kívánt termékük vagy szolgáltatásuk globálisan, a nemzetközi piacon is értékesíthető.
Olyan - jellemzően közfinanszírozású - kutatási, fejlesztési programokból keletkező vállalkozások, melyek a projekt eredményeként egy adott terméket vagy szolgáltatást visznek piacra. Jelentősége azért kiemelkedő, mert közelebb hozza a tudományos-kutatói világot és az üzleti közeget.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság 2021.