Kis Startup szótár – kifejezések, amiket mindenkinek tudni érdemes

Kis Startup szótár – kifejezések, amiket mindenkinek tudni érdemes
2023.06.16.
Czibók Balázs

Napjainkban a startup cégek az üzleti élet meghatározó jelenségeivé váltak. A startupok olyak induló szakaszban lévő vállalkozások, melyek valamilyen innovatív, formabontó üzleti ötlet köré összpontosulnak. 

Nem a klasszikus, - azaz a kis- és közepes vállalkozásoknál megszokott - fejlődés és növekedés jellemzi őket: az átlagosnál magasabb fennmaradási és befektetési kockázatot, ugyanakkor jóval nagyobb növekedési potenciált is magukban hordoznak. 

Működésüket ezen felül számos közös vonás, mint például sajátos nyelvezet is övezi.

Ebben a glosszáriumban a startupok működésének legfontosabb elemeit, kifejezéseit válogattuk össze. 

Ha hasznosnak találod startup szótárunkat, mentsd el és oszd meg másokkal is!

Akcelerátor: 

A startup cégek indulását segítő program, mely jellemzően maximum néhány hónapig tart. Célja egyrészt a növekedés elősegítése és megtartása, melyet számos eszközzel segítenek elő, másrészt ennek eredményeként felkészítés egy akár komolyabb befektetői kör megszólítására.

Alapkezelő: 

Azok a befektetéssel foglalkozó cégek, akik meghatározott üzleti irányelveik mentén invesztálnak tőkét be az e célból összeállított portfóliót képező, cégekbe így például startupokba. Az alapkezelő az egyes befektetők forrásait gyűjti össze és helyezi el az így összeállított portfólióba, melyről aztán önállóan hoz döntéseket. A befektetés időtartama is nagyban függ az adott alapkezelő befektetési politikájától. 

Akvizíció: 

Egy vállalkozás többségi, vagy teljeskörű felvásárlása, más szóval akvirálása. A jelenség a startup cégek világában különösen jellemző: a nagyobb startupok számos esetben előszeretettel vásárolnak fel kisebb, vagy kezdetibb növekedési fázisban tartó cégeket. 

Befektető: 

A cég finanszírozója, aki befektetéséért részesedést nyer cégből. A startupok esetén a befektetés alapos körültekintést igényel, hiszen a cégek fennmaradási rátája nagyon alacsony ezáltal a kockázat magas.

Crowdfunding: 

CF, azaz közösségi finanszírozás, melynek keretében a tőke beemelése a közösség erejéből történik. Ez jellemzően közösségi oldalakon, kampányokon keresztül valósul meg. A CF célját tekintve találkozhatunk adakozás, jutalmazás, hitel, vagy részvény típusú finanszírozásokkal.

Coworking iroda:

Közösségi irodák, melyek nem csupán a rugalmas bérleti lehetőségeikkel segítik elő a startup cégek mindennapi működését, hanem a hasonló bérlőkön és cégeken keresztül a kapcsolatépítést is lehetővé teszik számukra. Számos esetben szerveznek különféle eseményeket, közösségi ötleteléseket és egyéb programokat.  

Diszruptívitás:

Formabontó, akár az addigi üzleti trendekkel és szokásokkal is szembemenő megoldás, mely egy adott szektorban képes felülírni és átformálni akár az addigi piaci viszonyokat. A startupok világában magas a diszruptív megoldási üzleti modellek és elképzelések aránya. 

Inkubátor, inkubáció:

Olyan programok, melyek támogatást nyújtanak az induló startup cégek számára. Bár eleinte ez a mentorálás sok esetben főként közösségi irodákon keresztül valósult meg, elsődleges szerepét idővel egyre inkább a szakmai és üzleti támogatás vette át. Az inkubáció eredményeként az inkubátor akár be is fektethet az ily módon megerősített startup cégbe.  Az inkubátor programok létrehozása sok esetben államilag is támogatott. 

K+F finanszírozás:

 A kutatási fejlesztési (research and development, R&D) tevékenység finanszírozása sok esetben állami, egyetemi, tudományos kereteken belül valósul meg. Ezeknek a kutatásoknak az eredményei számos esetben szolgálnak egy-egy startup cég üzleti ötletének, modelljének alapjául. A K+F finanszírozás előmozdítása azért is kiemelkedően fontos, mert az gazdasági fejlődést is segítik a kutatási eredményekre támaszkodó üzleti lehetőségek minél nagyobb száma, valamint azok megvalósítása.

KPI: 

A fő teljesítménymutató, avagy a Key Performance Indicator, mely megmutatja, hogy egy adott startup vállalkozás aktuálisan hol tart az általa meghatározott stratégiai céljai és mutatói tekintetében. A növekedés és fejlődés egyik fontos mérőszáma, mely többféle módon definiálható. 

Mentor, mentoring:

Szakmai támogatás, melynek során tapasztalt startupperek működnek közre és segítik az induló cégeket. Ennek formája nem csupán a direkt tapasztalatátadás lehet, hanem a későbbiekben akár a befektetőként történő kapcsolódás is az adott céghez.

Meetup: 

Kötetlen szakmai találkozások, ötletbörzék melyeket a startup közösség tagjainak hasonló céljai, üzleti modelljei, kérdései, témái és kapcsolatépítési szándékai kötnek össze. 

Networking: 

Kapcsolatépítés és kapcsolódás, mely nem csupán a konstruktív együtt gondolkodás és üzleti megoldások terepét teremti meg, hanem akár befektetők, tanácsadók találására is mód nyílik. 

One pager:

 A startup modelljének, legfontosabb üzleti paramétereinek rövid, ám tömör összefoglalása. Elsődlegesen nem a célzott piac számára releváns, hanem a cég terjeszkedésében potenciálisan érdekelt személyeknek: lehetséges befektetőknek, partnereknek, együttműködőknek, munkatársaknak, stb. A főbb üzleti adatokat, előrejelzéseket ismertető anyag szakemberek számára készül, így a marketing üzenetek helyett érdemes erre és a minél erősebb szakmaiságra helyezni a fókuszt. 

Pitch:

A startup cég eladását, ismertetését célzó prezentáció a potenciális befektetők számára, melynek keretén belül a startupper bemutatja üzleti ötletét és elképzeléseit. Optimális esetben tömör és lényegre törő, a releváns számokkal megfelelően alátámasztott, ugyanakkor az érzelmekre is kellő mértékben ható. 

Portfólió:

Azon cégek csoportja, melyekbe a tőkebefektető befektetést hajt végre. Jellemzően a befektető üzleti politikája alapján válogatják össze az adott portfólióban szereplő cégeket, melyek szektoronként, a cégek fejlettsége alapján és a kockázati besorolásuk szerint is jelentősen eltérnek.

ROI: (Return of Investment)

 A befektetések, beruházások megtérülésének mérésére szolgáló mutatószám, melyet úgy kapunk meg, hogy a nyereségeket a befektetett költségek arányához viszonyítjuk. Az általában százalékban megkapott ROI összérték értelmezése több mindentől függ, így például az egyes szektorokban a jónak vagy megfelelőnek ítélhető mértéke ugyancsak eltérő.

Skálázhatóság: 

A startupok által megfogalmazott innovatív ötletek jellemzően valamilyen piaci rést kívánnak betölteni, ezáltal a cégek működési területe sem lokális és helyhez kötődő: az eladni kívánt termékük vagy szolgáltatásuk globálisan, a nemzetközi piacon is értékesíthető. 

Spin-off vállalkozások:

Olyan - jellemzően közfinanszírozású - kutatási, fejlesztési programokból keletkező vállalkozások, melyek a projekt eredményeként egy adott terméket vagy szolgáltatást visznek piacra. Jelentősége azért kiemelkedő, mert közelebb hozza a tudományos-kutatói világot és az üzleti közeget.

Megosztom:
Hasonló témájú írások: