Az ember által létrehozott értékek rendkívül sokfélék lehetnek. A fizikai értelemben tapintható dolgok mellett az alkotó elme felfedezései is legalább ugyanennyire izgalmasak és fontosak.
De hogyan születnek a találmányok? Hogyan lesz egy innovatív ötletből megvalósult és hasznosítható termék? Nézzük meg a legfontosabb lépéseket!
1. A találmány gyökere
A találmányok és innovációk alapját valamilyen újszerű ötlet teremti meg. Ezek jellemzően valamilyen célzott kutatás eredményeként, - például az egyetemen működő kutatócsoportok munkája mentén - jönnek létre. Az innováció menedzserek segítségével ezeket a minél szélesebb körben hasznosítható szellemi termékeket igyekszünk megtalálni és kiválasztani.
2. Koncepció kidolgozása
A szellemi termék várható felhasználási és hasznosítási lehetőségei az ennek kapcsán kidolgozott fejlesztési koncepció által jeleníthetők meg. A részletes értékelés keretében a terméket nem csupán üzleti és piaci, hanem technológiai, jogi, valamint egyetemstratégiai szempontok figyelembevételével is alaposan analizáljuk, melynek eredményeként egy átfogó elemzés születik.
Ennek nyomán sor kerülhet a megvalósíthatósági vizsgálatra is, amellyel azt térképezzük fel, hogy a találmány gyakorlati kidolgozása mekkora ráfordításokat igényelhet, és milyen eredményeket hozhat. A kész koncepciótervnek köszönhetően már egy sokkal célirányosabb stratégia állítható fel a termék fejlesztésére vonatkozóan.
3. Proof of concept
A kísérlet igazolása, melynek célja az innovációvá formálható termék validációjának még pontosabb feltérképezése. A termék prototípusának létrehozásával a hasznosíthatóság még jobban demonstrálható.
Ez meglehetősen költségigényes, hiszen egy-egy termék előállítása komoly erőforrást igényel, így nem egyszer pályázati lehetőségek és források révén valósul meg. A termékek hasznosíthatósága egyebekben főként az adott technológia igazoltságán és érettségén múlik. A PTE a Proof of Concept alap működtetésével kívánja elősegíteni a szellemi termékek piacra juttatását, hasznosítását. Az alap elsődleges célja a termékvalidáció és a termékfejlesztés támogatása.
4. Validálási fázis
Többrétű és megbízható módszerekkel történő mérés, mely a találmány ipari és technológiai hasznosíthatóságának, életképességének még alaposabb felmérését szolgálja.
A célpiac, az üzleti terv és a termék validációja is kulcsfontosságú lehet. Fontos ugyanakkor arra is figyelemmel lenni, hogy nem csupán a technológia és a piac változhat rendkívül gyorsan, hanem az irányadó jogi szabályozás is, emiatt a validálás eredménye is csupán egy adott pillanatra vonatkozóan nyújt képet.
5. Technológia transzfer folyamat
A PTE Innováció folyamatosan dolgozik a szellemi termékportfólióban található termékek hasznosításának elősegítésén. Közreműködünk a technológia átadásában, megismertetésében az érintett iparág szereplői számára is. A különböző innovációs szakmai rendezvényeken, partnertalálkozókon a legfontosabb és legizgalmasabb technológiákat rendszeresen ismertetjük az adott szektorban érdekelt befektetőkkel, kockázati tőkésekkel és egyéb szereplőkkel.
A technológia piaci hasznosulását emellett további, lehetséges együttműködő partnerek felkutatásával is segítjük és az érdeklődési területüknek megfelelő technológiákat mutatunk be a részükre. Érdekesség, hogy az egyes tudományágak és iparágak technológiatranszfer-potenciálja nagyban eltér egymástól.
6. Fejlesztés, prototípus
Az egyes termékek fejlesztésnek fázisai és fejlettségi szintjei eltérőek lehetnek. Ennek lehetséges prezentálására szolgál a TRL (Technology Readiness Level) mérőszám, mely egy 9 lépcsős listaként fontos mutatót képez az adott technológia vagy termék fejlettségi szintjének megítélésében.
Hiába tűnik kiemelkedően jónak egy ötlet, ha a gazdasági hasznosíthatóság bizonyításának szintjéig el sem jut a kezdeményezés. A prototípusok fejlesztése azért is lényeges, mert a befektetők, pályázatok kedvezményezetti pozícióihoz a minél kidolgozottabb és kevesebb kockázatot magukban hordozó technológiák és üzleti modellek jelentik az utat.
Fontos számunkra, hogy az egyes termékeket a minél magasabb fejlettségi szintek elérésében minden eszközzel és módon segítsük.
7. Kereskedelmi forgalomba hozatal
A piaci hasznosulás egyik legfontosabb pontja. A termék piacra jutásával megteremtődnek annak széleskörűbb felhasználási és hasznosítási lehetőségei is. A forgalomba hozatal jellemzően már a TRL skála legmagasabb szintjein lévő termékek esetében valósulhat meg.
A PTE KTTF a kutatások, felfedezések ösztönzését valamint a szellemi termékek menedzsmentjét kiemelten támogatja.
Célunk, hogy az egyetemen születő találmányok minél magasabb fejlettségi szintig és minél szélesebb körű hasznosíthatóságig jussanak el, melynek érdekében a fentiek mentén többrétű támogatást nyújtunk.
A találmányok útja, összefoglalva:
❖ Ötletből terv: támogatjuk és inspiráljuk az egyetemen zajló kutatómunkát, gondozzuk és a segítjük megszülető ötleteket, és kidolgozzuk a szükséges stratégiát a felfedezések eredményes hasznosítása érdekében.
❖ Szellemi alkotásból -> kézzelfogható eredmény:
Az arra érdemesnek minősített szellemi termékek esetén segítjük a megfelelő érettségi szint elérését. A szükséges fejlesztési lépéseken túl a hasznosíthatóság bizonyításán is dolgozunk annak érdekében, hogy az ötlettől a leghatékonyabban és legegyszerűbben jussunk el a hasznosíthatóság fázisáig.
❖ Utóélet:
A szellemi termék menedzsmentjének keretében nem csupán a hasznosítás lehetőségeivel összefüggésben nyújtunk segítséget. A termék életútját ezt követően is folyamatosan figyelemmel kísérjük, a lehetőségeket rendszeresen újraértékeljük és szükség esetén felülvizsgáljuk.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a találmányok fejlődésének követése, valamint a hasznosíthatóság elérése sokrétű és gyakran sok nehézségbe ütköző folyamat.
A tőke bevonásának kihívásain túl számos esetben a kutatókat is támogatnunk kell, hiszen a találmányaik magas fejlettségi szintjének elérése és hasznosíthatóságuknak megteremtése egy idő- és energiaigényes út, melyre annak az elején még sokszor nincsenek felkészülve.
Éppen ezért a KTTF egy innovátor életpálya modell kialakításán dolgozik, melynek keretében a szellemi termékek menedzsmentjében érintetteknek vállalkozói és egyéb,- a hasznosításhoz és termék menedzsmenthez szükséges - ismereteket adunk át.
Ennek eredményeként olyan tudással vértezhetik fel magukat, mely által akár önállóan is meg tudják hozni a szellemi termék menedzsmentjével, hasznosításával összefüggő döntéseket, és versenyképesen tárgyalhatnak a lehetséges partnerekkel, befektetőkkel is.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság 2021.